آموزش کونگ فو
نوشته شده توسط : مهدی حیدری پور

رده ی کمربند در آموزش کونگ فو

یک سبک در آموزش کونگ فو هست به نام کلورز که هشت رنگ کمربند دارد ولی افراد مبتدی که تازه در حال آموزش کونگ فو تا سه ماه اول بدون کمربند تمرین میکنند
– کمربند زرد رنگ : تا سه ماه اولیه ی آموزش کونگ فو کمربند زرد بسته میشود.
– کمربند بنفش رنگ : اگر در آزمون کونگ فو قبول شود تا سه ماه کمربند بنفش را میبندد
– کمربند سبز رنگ : اگر در آزمون مرحله قبل کونگ فو قبول شود تا سه ماه این کمربند را میبندد
– کمربند آبی رنگ : در آزمون مرحله قبل کونگ فو قبول شود تا چهار ماه این کمربند را میبندد
– کمربند قهوه ای رنگ : در آزمون مرحله قبل کونگ فو قبول شود تا شش ماه این کمربند را میبندد
– کمربند مشکی رنگ : براساس دان یکم تا پنجم مدت زمان فعالیت آن تغییر میکند
الف) کمربند مشکی دان یک: تا دوازده ماه آموزش کونگ فو باید در این رده بماند
ب) کمربند مشکی دان دو : تا شش ماه آموزش کونگ فو باید در این رده بماند
ج) کمربند مشکی دان سه : تا هشت ماه آموزش کونگ فو باید در این رده بماند
د) کمربند مشکی دان چهار : تا دوازده ماه آموزش کونگ فو باید در این رده بماند
ه) کمربند مشکی دان پنج : تا بیست و چهار ماه آموزش کونگ فو باید در این رده بماند
– کمربند طلایی رنگ :اگر در آزمون مرحله قبل کونگ فو قبول شود تا سی و شش ماه این کمربند را میبندد
– کمربند قرمز رنگ :اگر در آزمون مرحله قبل کونگ فو قبول شود تا شصت ماه این کمربند را میبندد

آموزش کونگ فو

در این سبک آموزش کونگ فو باید ستاهی آموزش رعایت شوند و باید طبق قانون تعیین شده عمل کرده. و قابل عوض کردن نیست.
و مدت زمان آموزش کونگ فو در زمان خاص هر کمربند با هررنگی براساس قاعده تعیین شده که توسط بنیان گذار آن تعیین شده و از طریق تجربیات و مقیاس عقلی و حسی با تمرینات این رده های زمانی را مشخص کرده.
هنرآموز ورزش رزمی کونگ فو در طی دوره ای برایش تعیین شده به گونه ای تکنیک ها را فرامیگیرد که حتی چندمدت بعد همان تکنیک را با همان اصول و قدرت انجام میدهد و به مغز ناخودآگاه سپرده شده و اندام های بدن هماهنگی خاص را پس از مدت ها حفظ کرده حتی اگر مدت ها از تمرین و آموزش کونگ فو فاصله داشته باشد.

تعریف و تمجید بیش از حد از ورزشکار در حین آموزش کونگ فو و دادن تشویقات برای رنگ کمربند شیوه ی مناسبی نیست و ملزم به این است که در همان زمان تعیین شده برای وی در همان رنگ کمربند به او این امکان را داده تا با تکرارهای سودمند و تمرینات سخت و فشرده نتیجه ی بهتری برای وی فراهم کند .
در آموزش کونگ فو مربی باید تجربیات را گفتاری و شنیداری به او یاد داده ولی باید در زمان معلوم این تمرینات سخت و متداول معین شده انجام گیرد تا نتیجه مطلوب در حس ورزشکار ایجاد شود.

جهش در رده بالاتر در آموزش کونگ فو:
جهش رنگ کمربند و تغییر دادن دان عمل رایجی نمی باشد ولی برای آنها استثناهایی قرار داده اند و اگر تشخیص داده شود که ورزشکار استعداد زیادی برای پیشرفت داشته باشد میتواند آزمون مرحله ی بالا را دادع و جهش کند .

آموزش کونگ فو
طبق قوانین تعیین شده سه کمربند اولیه را باید تاییدیه مربی بصورت کتبی داشته باشد و آزمون این سه ماه الزامی بوده و بعد از طی این سه کمربند اول یک آزمون به بالا میتواند شرکت کند.
ارتقاء دان
برای ارتقا دادن رده ورزشکار در طی آموزش کونگ فو باید مربی آنرا تاییدیه مکتوب کند که این تاییدیه همراه با :
کپی شناسنامه ورزشکار که مراحل آزمون کمربند و مسابقات را شرکت کرده
– یک فیلم تصویر برداری از یک جلسه ی تمرینی طی آموزش کونگ فو در زاویه مناسب و قابل دید درست، که بصورت خام و اصل فیلم بدون ویرایش باشد.
– درخواست فرم آزمون ارتقاء از طرف ورزشکار

صدور تاییدیه جهش دان :
در فدراسیون پس از دیدن مدارک و درخواست ارتقاء و دیدن فیلم آرشیو تمرینات آموزش کونگ فو رای نهایی را صادر میکنند که به سن و جنسیت بستگی داشته و جهش دان داده میشود.

* در افرادی که سن پایین ۱۸ سال دارند کمربند رنگ مشکی داده نمیشود حتی اگر مراحل جهشی و تاییدیه را داشته باشند باید تا رسیدن به سن اعلام شده منتظر بمانند.

 

آموزش بیلیارد به روش علمی

 0

نحوه بازی بیلیارد:
بیلیارد بازی جدید و جذابی است و امروزه بسیاری را به سمت خود جذب کرده است.در اینجا توضیحاتی در مورد یکی از سبک های آموزش بیلیارد به اسم توپ ۹ طلایی خواهیم داد.
بر روی میز جای قرار گرفتن توپها به طور تقریبی است و جایگاه دقیقی ندارد بنابراین قبل از بازی هر دوبازیکنان با هم توافق می کنند که نقطه حدودی در کجا باشد.مزیت این کار این است که اگر به هر دلیلی چیدمان توپها تغییر کرد به راحتی بتوان آنها را چید.
بازی از زمانی شروع می شود که توپ سفید برای ضربه زدن در اختیار یکی از دو بازیکن قرار گیرد.این از قوانین مهم و اساسی بیلیارد است که بازیکن نمی تواند به توپ های رنگی به طور مستقیم ضربه بزند بلکه تنها می تواند طوری به توپ سفید ضربه بزند که به توپ مورد نظر برخورد کند و آن را به مکان مورد نظر هدایت کند.این قانون از ابتدا تا انتهای بازی پابرجاست.
در ابتدای بازی آموزش بیلیارد بازیکن شروع کننده بازی باید توپ سفید را با توپ شماره یک (این توپ توپ هدف نیز نامیده می شود) تماس دهد.توپ هدف در راس مثلث قرار دارد.البته ناگفته نماند که برای پخش بهتر توپ ها بهتر است به همان توپ هدف ضربه زده شود چون در راس هرم قرار دارد.


پس از پخش کردن توپ ها در صورتی که حداقل چهار توپ با دیواره باند هیچگونه تماسی نداشته باشد ضربه خطا محسوب می شود و باید مجددا ضربه زده شود.اما در صورتی که حداقل یک توپ درون گودال فرو رفته باشد حتی اگر کمتر از چهار توپ با دیواره باند تماس پیدا کنند ضربه کاملا صحیح است.
در صورتی که در هنگام پخش کردن توپها توپ شماره ۹ داخل گودال شود و هیچ خطایی در این ضربه انجام نشده باشد ،بازیکن پخش کننده توپ ها برنده محسوب میشود.
در بازی توپ ۹ طلایی در بازی بیلیارد کسی که توپ شماره ۹ را وارد گودال یا حفره کند برنده است.پس از پخش کردن توپ ها کسی که نوبت ضربه با اوست باید ازتوپ شماره کم آغاز کند.یعنی ابتدا باید توپ شماره یک وارد حفره شود و پس از آن شماره دو و به همین ترتیب تا نوبت به توپ شماره نه برسوپد.در نتیجه نمیتوان در همان ابتدای بازی مستقیما سراغ توپ شماره نه رفت.در هنگام زدن ضربان گاهی پیش می آید که توپها به صورت تصادفی وارد حفره میشوند.مثلا در هنگام پخش کردن توپها توپ شماره ۵و۶ وارد حفره میشوند.در ایین صورت شخص زننده ضربه به بازی خود ادامه خواهد داد ولی باید در حرکت بعد خود حتما توپ شماره یک را وارد حفره کند و تنها مجاز است به آن توپ ضربه بزند.اما در صورتی که بازیکن ضربه خود را به توپ شماره یک وارد کرد ولی مثلا توپ شماره سه وارد حفره شد ،بازیکن همچنان می تواند نوبت حرکت را در اختیار داشته باشد ولی در ضربه بعد باید به توپ شماره یک ضربه بزند و سعی کند آن را داخل حفره کند.اگر طور تصادفی در این حالت توپ شماره نه به صورت تصادفی وارد حفره شد و هیچ خطایی در زدن ضربه صورت نگرفته بود ،زننده ضربه به عنوان برنده بازی محسوب می شود.این به این معنی است که در “توپ ۹ طلایی” در بیلیارد انجام حرکات ترکیبی مجاز است و در برخی جاها بازیکنان با تجربه توسط توپ هدف مجاز(کمترین شماره در میان توپهای موجود روی میز) توپ های شماره بالاتر را هدف قرار میدهند.مزیت این کار این است که گاهی امکان داخل کردن توپ هدف درون حفره وجود ندارد بنابراین بازیکن برای اینکه نوبت زدن ضربه را همچنان در اختیار داشته باشد به این حربه به هدف خود می رسد.


تا اینجا معلوم شد که بازیکن تنها میتواند به توپ هدف یا همان کمترین شماره موجود بر روی میز ضربه بزند ولی قانون دیگری درآموزش بیلیارد داریم و آن “ضربه مختار” نامیده میشود.به این صورت که پس از پخش شدن توپ ها بازیکن تنها برای یک بار میتواند اعلام ضربه مختار کند.ضربه مختار یعنی بازیکن می تواند به توپهایی با شماره های بالاتر ضربه بزند و برای یک نوبت استثنائا قوانین را نادیده بگیرد.در حرکت مختار در صورتی که به هر دلیل توپ شماره نه وارد حفره شود باید این توپ از حفره درآورده شود و مجددا بر روی میز قرار گیرد.جایگاه توپ شماره نه در راس هرم می باشد.پس از آنکه بازیکنن آغاز ننده پس از پخش کردن توپها در خواست ضربه مختار را داشت ،پس از زدن ضربه بازیکن مقابل میتواند نوبت حرکت را از او بگیرد یا همچنان خود پخش کننده را صاحب نوبت اعلام کند.اما در صورتی که بازیکن زننده ضربه مختار در زدن ضربه مختار مرتکب خطا شود ،توپ سفید به صورت آزاد در اختیار رقیبش قرار خواهد گرفت.
در صورتی که در حین بازی توپها به خارج از میز پرتاب شوند و یا توپ سفید به داخل حفره بیفتد ،توپ سفید به صورت آزاد در اختیار رقیبش قرار خواهد گرفت.
بازیکنی که سه بار به طور متوالی مرتکب خطا شود ،بازنده محسوب خواهد شد.

 

آموزش جودو به سبک شرقی

 0

با وارد شدن ورزش جودو در ایالت متحده آمریکا و بقیه کشورها بیشترین هدف از از آموزش جودو گرفتن کمربند مشکی بود و بیشتر افراد فکر میکنند کمربند مشکی نشانه ی ای از استاد بودن دارد و شکست نمیخورند و به مرور زمان این طرز فکر در بین مردم ژاپن ازبین رفت.
کمربند در جودو مانند درجه سواد که دیپلم یا لیسانس نام دارد قلمداد شده و نشانه ی دانش یه فرد بوده و کمربند سیاه نشانه ای از یک فرد جدی و دانشجوی منظم و سخت کوش بوده

سیستم درجه بندی کمربند در آموزش جودو
جیگاروکانو درجه بندی و رنگ بندی کمربندهای جودو را برگزید و آن ها را به دو دسته تقسیم بندی کرد
الف) کیو
– آموزش های اولیه جودو را گویند که در کدام کلاس در حال آموزش جودو می باشد
– به کسانی که درجه کیو دارند را مودانشا گویند که مودانشا به معنی فرد بدون درجه بوده.
ب) دان
به درجه ی آموزش جودو و درجه کمربند جودو گفته شده .


مانند مدرسه که ۱۲ کلاس دارد در جودو نیز دان با ۱۰ درجه می باشد
به افرادی که دارای دان باشند یودانشا گویند یعنی فردی که درجه دارد.

در ابتدای ابداع رنگ کمربندها:
درجه کیو نشانه ی آن کمربند سفید بود
و درجه دان نشانه ی کمربند مشکی بود

به تدریج در رنگ بندی کمربندها:
کمربند رنگ قهوه ای نشانه ی بالاترین درجه کیو بوده
کمربند سفید و قرمز رنگ برای اساتید بالاتر
قرمز تک رنگ نشانه ی اساتید با سابقه بیشتر

رنگ کمربندها از تازه کار تا بالاتر :
جودوکارهای تازه کار که در حال آموزش جودو هستند با کمربند های سفید هستند
پس از آن با بالارفتن سطح آموزش جودو کمربند زرد، سبز، بنفش، آبی و یا رنگ های دیگر را در این سطح به دست می آورند.

رنگ کمربند براساس درجه دان:
جودوکارهایی که دارای درجه دان ۱ تا ۵ هستند فقط یک کمربند سیاه میبندند
جودوکارانی که ۶ تا ۸ دان را دارند کمربند قرمز و سفید میبندند
جودوکارانی که دارای دان ۹ یا ۱۰ بوده کمربند قرمز یک رنگ میبندند
افرادی که کمربند سیاه دان ۵ را دارند با نام کودانشا نامیده میشوند.

 

درجه بندی کمربندهای جودو در آموزش جودو
اسامی سطح کمربند در آموزش جودو:
کلاس ششم کیو سفید را روک کیو گویند
کلاس پنجم کیو سفید را گوکیو گویند
کلاس چهارم کیو سفید را یون کیو گویند
کلاس سوم کیو قهوه ای را سان کیو گویند
کلاس دوم کیو قهوه ای را نیک کیو گویند
کلاس اول کیو قهوه ای را ایک کیو گویند

دان کمربند مشکی در آموزش جودو :
دان یک سیاه را شودان می نامند
دان دو سیاه را نی دان می نامند
دان سه سیاه را سان دان می نامند
دان چهار سیاه را یودان دان می نامند
دان پنج سیاه را گودان دان می نامند

اسامی دان ۶ تا ۱۰ براساس رنگ کمربند در آموزش جودو:
دان شش را روکودان می نامند با رنگ کمربند سیاه یا قرمز و سفید
دان هفت را شیچی می نامند با رنگ کمربند سیاه یا قرمز و سفید
دان هشت را هاچی می نامند با رنگ کمربند سیاه یا قرمز و سفید
دان نه را کودان می نامند با رنگ کمربند سیاه یا قرمز تک رنگ
دان ده را جودان می نامند با رنگ کمربند سیاه یا قرمز تک رنگ

در آموزش جودو تجهیزاتی باید فراهم شود تا آسیب دیدگی ها و کارایی و یادگیری افزایش یابد که :
تشک جودو:
– تشک مخصوص جودو با ضخامت مناسب فراهم شده تا در حین ضربات زمین خوردگی ها در حین آموزش جودو و همینطور مبارزات از صدمات جلوگیری کرده
– تمام آموزش های جودو باید در زمین یا تشک مخصوص انجام شود.
– هرگز روی تشک جودو در حین آموزش جودو با کفش روی آن راه رفت چون سنگریزه ها و باقی مانده های کفش روی تشک مانده و باعث آسیب رساندن به پا و بدن ورزشکار حین تمرین شده

لوازم دیگر :
لباس جودوگی:
– لباس مخصوص آموزش جودو و تمرینات که با نام جودوگی بوده
– لباس معمول تمرینات بوده که بالای یونیفرم از پارچه کتانی دولایه دوخت بوده تا در حین کشیدن حین آموزش جودو و تمرینان مبارزه ای پاره نشود
– شلوار جودو در قسمت زانو وصله داشته و محکم بوده تا سابیدگی پیدا نکند.
– کمربند لباس جودو در آخربار و روی یونیفرم بسته شده و از پارچه کتانی چندین تا شده تشکیل شده و استحکام زیادی دارد و پاره نمیشود.
لباس دیگر در جودو:
لباس های مخصوص تمرینات دیگر جودو را با نام کی کوگی نامگذاری کرده اند.





:: بازدید از این مطلب : 3737
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: