آموزش شنا و بهداشت در شنا
نوشته شده توسط : مهدی حیدری پور

آموزش شنا و بهداشت در شنا

 0

بهداشت در شنا:
معمولا در تابستان تعداد افرادی که به سمت ورزش شنا می آیند بسیار زیاد میشود.دانش آموزان به دنبال راهی برای گذراندن اوقات فراغتشان هستند و در کلاسهای آموزش شنا ثبت نام می کنند.شنا ورزش بسیار لذت بخشی ایت اما اگر نکات بهداشتی در آن رعایت نشود میتواند بسیار خطرناک نیز باشد.آلرژی ها و التهاب و حساسیت های شدید پوستی از جمله مواردی است که در مبحث بهداشت یا بهتر بگوییم عدم بهداشت در استخر ها با آن مواجه هستیم.
جناب دکتر محمد قره گزلو فوق تخصص آلرژی وایمونولوژی ، دکتر علی فیروز ، متخصص پوست (اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران) و مهندس ناصر فلاحی ، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و اماکن عمومی وزارت بهداشت تجربیات و نظراتشان را در این مورد در اختیار ما قارا داده اند.

آموزش شنا
علت به وجود آمدن آلرژی و بیماری آب در استخر ها این است که موادی که جهت پاکسازی آب از انواع میکروبها به استخرها وارد میشنود باعث ایجاد برخی آلرژی ها میشود.در این میان کلر بیشترین آلرژی را به همراه دارد.مقدار کلری که باید در آب بریزیم تا آب میکروب زدایی شود باید طبق استانداردها باشد و مقدار خاص و معینی دارد.مصرف کم آن میکروبها و همچنین قارچ ها را افزایش میدهد و مصرف زیاد آن نیز باعث ایجاد آلرژی میشود.
معمولا کسانی که آموزش شنا را از ابتدا شروع می کنند دچار خارش و قرمزی چشم و ریزش اشک و یا سوزش در ناحیه چشم می شوند.همچنین ممکن است عطسه و گرفتگی بینی نیز آنها را آزار دهد.بخشی از این مسئله به علت موادی است که جهت تصفیه آب در استخر ها میریزند.
بیماری های پوستی:
در هنگام آموزش شنا این نکته به شناگران گفته میشود که در صورت عدم رعایت بهداشت در این ورزش ممکن است بیماری های پوستی برای فرد به وجود آید.
مهمترین بیماری هایی که ممکن است فرد را آزار دهد زگیل، بیماری های قارچی و کچلی می باشند.برای از بین بردن میکروب موجود در آبها میتوان از کلر استفاده کرد اما استفاده بیش از حد آن باعث خشک شدن پوست و اگزمای پوستی و خارش میشود.
در استخرهای باز نکته ای وجود دارد که در استخرهای سرپوشیده از آن خبری نیست و آن هم تابش نور خورشید است که باعث سوختگی پوست میشود.تابش نور خورشید در دراز مدت باعث تورم ، التهاب و قرمزی پوست ،تغییر رنگ در پوست و به وجود آمدن کک و مک و در مواردی حتی باعث به وجود آمدن سرطان نیز می شود.

آموزش شنا
البته آفتاب برای پوست مفید است به شرطی که به مدت بسیار کوتاهی به پوست بخورد.مثلا در حد چند دقیقه و به اندازه ای که باعث تغییر رنگ در پوست نشود.توصیه میشود در مدت آموزش شنا و یا حتی شنا کردن از آفتاب دور بمانید زیرا آفتاب مورد نظر بدن در طول روز تامیین می شود.
شکنندگی مو و رنگ مو:
یکی دیگر از آسیب ها و عوارض آب آلوده استخر تغییر رنگ مو و همچنین شکنندگی آن است.التبته کلر در این زمینه نقش به سزایی ندارد ولی درصورتی که آب موجود در استخر دارای مس باشد ، یعنی لوله ها مس آزاد کنند، روی مو اثر منفی دارد.به همین دلیل در هنگام آموزش شنا استفاده از کلاه را یک اجبار میدانند.بهترین راه این است که افراد قبل از ورود به آب توسط پزشک معاینه شوند.
ناراحتی های زیر آب:
در حین آموزش شنا ممکن است ورزشکار در ابتدا فشار آب را بر روی بدن خود حس کند اما پس از مدتی این حالت از بین میرود.هرچه در عمق ب فرو رویم فشار آب بیشتر خواهد بود.به طوری که در هنگام غواصی در عمق ۱۰ متری این فشار به خوبی حس میشود.

آموزش شنا
ممکن است شناگر مبتدی صدای سوت را در گوشها و درد زیادی را در پرده گوش خود حس کند.پیشنهاد ما این است که زمانی که زیر آب هستید هوا را تنها از بینی خود خارج کنید.
هر چه از وسایل و تجهیزات شنا استفاده کنید به سلامت خود بیشتر توجه کرده اید.برای جلوگیری از ملتهب شدن و یا قرمز شدن چشم میتوانید از عینکک شنا استفاده کنید و در صورتی که حس کردید کلر موجود در آب بیش از حد زیاد است میتوانید از دماغ گیر استفاده کنید.گرچه برچی از مربیان بر این عقیده هستند که به هیچ وجه نباید از دماغ گیر استفاده کرد تا بدن به آن آب عادت کند.

 

آموزش والیبال به روش جدید

 0

فنون در والیبال:
آبشار زدن در والیبال یکی از فنونی است که بسیار مهیج است و بینندگان را نیز به هیجان می آورد.ویژگی آبشار این است که بدون اینکه مهتی برای دفاع به تیم حریف بدهد ، وارد زمین میشود.می شود گفت قدرتمند ترین ضربه در بازی والیبال است.مربیان همواره در امر آموزش والیبال روی این تکنیک بسیار حساس و دقیق عمل می کنند.
دفاع روی تور:
اولین جایی که نیاز به دفاع دارد یا به اصطلاح اولین خط دفاعی در بازی آموزش والیبال دفاع روی تور است.هدف از دفاع روی تور این است که جلوی وارد شدن توپ را که توسط آبشار حریف میخواهد وارد زمین ما شود گرفته شود.برای این منظور بازیکنانی که وظیفه دفاع روی تور را دارند علاوه بر اینکه از ورود توپ به زمین جلوگیری میکنند می بایست جهت آن را به نیز به بهترین شکل تنظیم کنند و توپ را به جایی هدایت کنند که احتمال بیشتری برای برخورد به زمین حریف را داشته باشد.تنها ۳ نفر میتوانند در دفاع روی تور ایفای نقش کنند.

آموزش والیبال
۱-خواندن دست حریف و اقدام جهت جلوگیری از آن:
در این حالت.مدافع از نیت بازیکن مهاجم حریف آگاه میشود و پس از آنکه بازیکن مهاجم توپ را پاس میدهد ، مدافع به هوا می پرد و درصدد دفاع از آن برمی آید.
۲-دفاع روی تور با تعهد:
در این حالت قبل از این که حریف بخواهد توپ را پاس دهد ، مدافعین تصمیم خواهند گرفت که با مهاجم میانی تیم حریف به طور کامل جهش کنند یا نه.
یک مدافه روی تور حرفه ای دستانش را وارد زمین حریف می کند.یعنی به جای اینکه دستانش را تنها بالا بیاورد ، کمی هم آنها را به داخل زمین حریف وارد میکند.این عمل به این خاطر است که فضایی که مهاجم برای حمله در اختیار دارد کاهش یابد.
چرخش:
در زمین والیبال ۶ زمین وجود دارد به طوری که هر بازیکن در یک منطقه مستقر می شود.در این میان مناطق ۱و۴،۳ و۶،۲ و ۵ اصطلاحا قطر یکدیگر هستند.پس از اینکه تیم حریف نوبت سرویس خود را زد و امتیاز زدن سرویس به تیم مقابل داده می شود ،بازیکنان مناطق خود را تغییر میدهند و این تغییر در جهت عقربه های ساعت است.در این صورت بازیکن منطقه دو به منطقه یک میرود و برای زدن سرویس آماده می شود.به وسیله همین سیستم چرخش در بازی آموزش والیبال است که بسیاری از استراتژی ها پدیدار شده است.یک تیم به هیچ عنوان نمیتواند بازیکنانی که در دفاع مهارت دارند را همواره بر روی دفاع روی تور قرار دهد و بازیکنی که در زدن سرویس قرار دهد همواره فقط به زدن سرویس مشغول باشد.در نتیجه همه بازیکنان باید همه تکنیک ها را بدانند و در همه مناطق زمین بازی کنند.

آموزش والیبال
سه عنصر مهم و اساسی در والیبال نوین به این صورت است:
۱-سرعت و تنوع در بازی:
داشتن سرعت به شما این امکان را می دهد که به حریف خود اجازه فکر کردن برای دفاع خوب و موثر را ندهید.و قبل از ایکه حریف بخواهد بهترین گزینه برای دفاع را بررسی کند توپ وارد زمینش شده.از طرفی با ایجاد تنوع در بازی ،تیم مقابل هیچ گاه نمی تواند تاکتیک و استراتژی شما را پیش بینی کند و این باعث شانس شما چندین برابر شود
۲-ارتفاع بالای بازی و عملکرد در روی تور:
این یک مزیت است که یک تیم بتواند در ارتفاع بالاتری نسبت به تیم مقابلش بازی کند.داشتن این مزیت به وجود بازیکنان بلند قد بستگی دارد.بازیکنان قد بلند در زدن آبشار ،دفاع روی تور و همچنین پاس دادن میتوانند بهتر عمل کنند.در ۴دهه گذشته در عرصهآموزش والیبال قد بازیکنان رو به افزایش بوده است.آمار نشان میدهد که تیم هایی با بازیکنان بلند قد همواره جز بهترین تیم ها به شمار می رفته اند اما به ندرت به مقام نخست دست یافته اند و این نشان میدهد که بلند قد بودم برای بازیکنان لازم است ولی همه چیز نیست

آموزش والیبال
۳-عالی وکامل بودن در تکنیک:
یک بازیکن باید در تمامی تکنیک ها مهارت کافی داشته باشد.بازی والیبال یک بازی گروهی است و قانون چرخش در آن باعث شده که هر بازیکنی در برابر تمامی تکنیک ها احساس نیاز بکند.بسیار مهم است که درصد خطا در تکنیک یک بازیکن پایین باشد.در بررسی تکنیک یک بازیکن محاسبه درصد خطای آن بازیکن در آن تکنیک خاص بسیار موثر می باشد.

 

آموزش تنیس روی میز

 0

تئوری چرخش توپ در تنیس روی میز:
یک بازیکن حتما باید از نوع چرخش یک توپ اطلاع داشته باشد تا بتواند مسیر آن را تشخیص داده و در جهت مناسبی به آن ضربه بزند.در آموزش پینگ پنگ همواره این نکته به بازیکن یادآوری می شود که اگر نتواند درک درستی از تئوری چرخش توپ داشته باشد نمیتواند بازیکن موفقی شود.
الف)توپ بدون پیچ:
زمانی که توسط راکتبه پهلوی توپ ضربه زده بشود ،توپ به سمت جلو پرتاب خواهد شد و در این صورت بدون چرخش می باشد.پس از طول مسافت میز هنگامی که طرف مقابل میخواهد ضربه بزند،پس از آنکه توپ با راکت برخورد کند با همان زاویه سابق در جهت مخالف به حرکت خود ادامه می دهد.به این معنی که نابش و بازتاب یک زاویه و دارند.


ب)توپ با پیچ زیر:
اگر در هنگام ضربه به توپ توسط راکت به نقاط زیرین توپ ضریبه بزنید در این صورت قوس توپ از حالت معمول کمی بیشتر خواهد بود که اصطلاحا خواهیم گفت به توپ پیچ زیری داده شده است.چرخش توب در این حال حول محور افقی است.اگر حریف قصد دفاع این نوع سرویس را داشته باشد باید مانند زننده سرویس به نقاط زیرین توپ ضربه بزند در غیر این صورت توپ به سمت پایین هدایت میشود و حتی ممکن است با تور برخورد کند.این یکی از بهرتین روش ها در جهت یادگیری آموزش تنیس روی میز است.
پ)توپ با پیچ رویی:
اگر در هنگام زدن ضربه زدن به توپ توسط راکت به نقاط بالایی توپ ضربه زده شود توپ با قوس زیادتری نسبت به حالت معمول به حرکت خود ادامه خواهد داد و اصطلاحا خواهیم گفت که توپ به پیچ رویی داده شده است.در این حالت اگر حریف درک درستی از این نوع کات نداشته باشد و به صورت معمولی جواب این سرویس را بدهد ،توپ پس از ضربه به صورت بالا کشیده خواهد شد.جواب این گونه سرویس ها باید اینگونه باشد که با تاکید بر نقاط بالایی توپ به آن ضربه زده شود.در این حالت نیز توپ حول محور افقی به چرخش ادامه خواهد داد.
ت)توپ با پیچ پهلویی:
اگر هنگام ضربه زدن سعی کنیم که از بغل به توپ کات دهیم و بر نقاط پهلویی توپ ضربه بزنیم در این صورت توپ را اصطلاحا پیچ پهلو داده ایم.در این صورت نیز مانند موارد پیچ رویی و پیچ زیرین باید همانگونه که زننده سرویس به توپ کات داده ،به توپ کات دهیم.به این صورت که اگر از سمت راست به توپ کات داده شده در جواب نیز باید از سمت راست کات داده شود و اگر از سمت چپ کات داده شده باید در جواب هم از سمت چپ کات داده شود و علت آن هم این است که مثلا اگر در جواب توپ کات دار مایل به راست ،ضربه معمولی زده شود توپ به سمت راست هدایت می شود و از کنترل خارج می شود.

آموزش تنیس روی میز
حالت آماده درآموزش تنیس روی میز چیست؟
قبل از اینکه بخواهید به توپ ضربه برنید ابتدا باید در مکان مناسبی ایستاده باشید و سپس حالت ردن ضربه را بگیرید و آمادگی این را داشته باشید که هر آن ممکن است توپ به طرف شما بیاید.
حالت آماده به این شکل است که شما باید در فاصله ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتری از میز بایستید.پاها به اندازه عرض شانه باز میشود وگاهی کمی بیشتر.از قسمت کمر و زانو بدن خم میشود و شانه ها باید به سمت جلو باشند.ساعد هر دو دست به موازات یکدیگر باشند و در جلوی بدن قرار گیرند.در این حالت شما آمادگی زدن ضربه را دارید.
اما مکان قرار گرفتن برای سرویس ممکن است در هر بازیکنان تفاوت داشته باشد.بازیکنانی که مدافع هستند و می خواهند جواب سرویس را بدهند بهتر است در وسط میز قرار بگیرند.بازیکنانی که زدن سرویس با آنهاست و راست دست هستند معمولا در گوشه کناری سمت چپ جای میگیرند و بازیکنانی که قصد زدن سرویس را دارند و چپ دست می باشند در گوشه کناری سمت راست جای خواهند گرفت.
سرویس:


بازی همیشه با زدن یک سرویس از سوی یکی از دو بازیکن صورت میگیرد.این تکنیک را میتوان تنها تکنیکی دانست که بدن دخالت حریف می توان آن را انجام داد.از مزیت های داشتن نوبت سرویس این است که بازیکن میتواند روی ضربه سوم از قبل برنامه ریزی کند و از آن بهره جوید.در آموزش تنیس روی میز معمولا یکی از ابتدایی ترین چیزهایی که سعی میشود به بازیکن یاد داده شود زدن سرویس می باشد.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 622
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: